nl.linkedin.com/pub/riemer-kramer/7/103/545/
Denkster des Vaderlands ziet anti-pestprogramma’s niet zitten
Gisteren kwam ik in het regionale dagblad De Stentor ( Overijssel) een artikel met de volgende kop tegen: 'Anti-pestprogramma's schieten hun doel voorbij'. Het bleek te gaan om een interview met de nieuwe ‘Denkster des Vaderlands’ Marli Huijer , die de onlangs overleden René Gude opvolgde. Zij vindt dat scholen moeten stoppen met anti-pestprogramma’s. “Stop met anti-pestprogramma's”, stelt ze in een interview met De Stentor. "Het is te vroeg voor anti-pestprogramma’s, de effectiviteit staat nog niet eens vast. Laat scholen eerst energie steken in een goede sfeer, goede onderlinge communicatie en kinderen weerbaar maken". Hoogleraar en filosoof Marli Huijer gaat daarmee lijnrecht tegen de plannen van staatssecretaris Dekker die samen met kinderombudsman Marc Dullaert vindt dat alle scholen verplicht een pest-coördinator aan moeten stellen en met de (door hen goedgekeurde) anti-pestprogramma’s moeten gaan werken. In ‘Pulse’ op LinkedIn, plaatste ik eerder al en korte bijdrage over pesten en anti-pestprogramma’s en durfde toen de volgende stelling aan: “De kans op pesten verminder je door het realiseren van excellent onderwijs waar de talenten van kinderen worden aangesproken en waar betrokken leerkrachten samen met ouders interactief met de leerlingen werken aan hun toekomst. Daar heb je geen programma's voor nodig; dat is het vanzelfsprekend bezig zijn als pedagoog. Dat is vakmanschap.“ https://www.linkedin.com/pulse/waarom-anti-pestprogrammas-niet-werken-riemer-kramer?trk=mp-author-card Iedereen die met jonge mensen werkt moet het fenomeen ‘pesten’ uiterst serieus nemen. Het is verschrikkelijk wanneer leerlingen worden gepest. Wanneer dat langdurig gebeurt kan dat van blijvende invloed zijn. Maar anti-pestprogramma’s helpen niet om ons scherp en alert te houden. In tegendeel: We lopen het risico dat de invoering van deze programma’s en het verplicht aanstellen van een anti-pestcoördinator contraproductief is. Maatregelen die leerkrachten opnieuw het eigenaarschap van professionele pedagogische betrokkenheid ontnemen. School liever docenten en schoolleiders in het vroegtijdig oppikken van signalen, leer hen waakzaam te zijn en proactief te handelen en eis van hen competenties op dit vlak. Met: ‘We hebben er een programma, een protocol en een pest-coördinator voor’, plakken we er een etiket: ‘afgehandeld’ op en dat is nu juist wat iedereen wil voorkomen.
0 Comments
Leave a Reply. |