BUREAU BETER ONDERWIJS
  • Home
  • Duurzaam veranderen
  • Interim
  • Advies
  • Wie is
  • Contact
  • New Page
nl.linkedin.com/pub/riemer-kramer/7/103/545/

Reflectiemoment

16/2/2015

0 Comments

 
Foto
Vanochtend voor werktijd had ik tijd voor een kop koffie. Vergadering van een interbestuurlijk ICT-overleg om 9 uur. Niet de moeite waard om eerst naar school te gaan, dus een beetje een ‘relaxte start’. Een kop koffie en even het nieuws op TV aan.

Het nieuws van deze ochtend rolde de kamer in en over me heen:

21 Koptische Christenen in Libië vermoord door IS; 2 doden en 5 gewonden door een idioot met een vuurwapen in Copenhagen; De Israëlisch overheid die de Joden in Frankrijk en de rest van Europa oproept om een veilig heenkomen te zoeken en naar Israël te komen;  2000 gevluchte mensen gered die in door mensensmokkelaars verlaten bootjes in de Middellandse zee dobberen en gered zijn; De maffioso die de Italiaanse autoriteiten bedreigen omdat ze de in beslag genomen boot terug willen waarmee ze voor grof geld Libische vluchtelingen hebben vervoerd. Dan kunnen ze nog een paar keer oversteken….

Goedemorgen !!

Ik wenste dat ik die kop koffie in de auto had gedronken en de tv had uitgelaten.

En dan toch op weg naar die vergadering. Wantv ICT dat is mijn ding. Ik ga me samen met mijn collega’s druk maken over ict-contracten, blended learning, chrome-books en de aanschaf van razendsnel wifi. Belangrijk voor onze scholen. We moeten de 21st Century-skills opnemen in het nieuwe 2015 – 2019 schoolplan. Zo blijven we bij en kunnen we maximaal inspelen op de onderwijsbehoefte van onze 21st century-kids. Het was een goed overleg. Constructief en er werd met passie voor het onderwijs gesproken. We gaan ervoor. We willen het beste voor onze basisscholen.

Op de terugweg ’s middags naar huis hoorde ik op radio NPO 1 de Deense premier zeggen dat ze zich zou inzetten voor de Joodse gemeenschap in haar land, want “die horen er toch echt bij” en vertelde een journalist dat het Oekraïense leger en de Russische separatisten de stad Debaltsjevo plat schieten en dat er ondanks het Krim-bestand 2 geen sprake is van een staakt-het-vuren daar. En ergens, ik geloof in België besloot een groep jongens van tussen de 15 en 18 jaar de Joodse begraafplaats te vernielen. Ook dat kwam nog even langs op NPO 1.

Goedemiddag!!

Moeten we naast ‘flipping the classroom’ ook denken aan ‘flipping education’ naar goed burgerschap, verdraagzaamheid, cultuurkennis en filosofie?  Is dat misschien nog meer nodig dan te focussen op blended learning of tablet-onderwijs? Wordt het niet tijd om onder 21st Century-skills ook te verstaan dat we leerlingen leren nadrukkelijk leren ervaren dat we  in een wereld moeten samenleven, elkaar moeten verstaan en met respect moeten behandelen? Is het niet hoog tijd om ons af te vragen wat wij als pedagogen onze kinderen werkelijk willen bieden en moeten wij niet, anders dan staatssecretaris Sander Dekker voorstelt, onze eigen definitie van ‘eigenaarschap in het onderwijs’ formuleren? Kortom: Zijn wij werkelijk goed bezig of laten we kansen liggen?

Twintig jaar geleden werkte ik als leerkracht aan een school voor voortgezet speciaal onderwijs, verbonden aan een zogenaamd Zeer Intensief Behandelingsinternaat. Kort geleden kwam één van de leerlingen van toen met zijn zoontje op bezoek en liepen we op zijn verzoek met z’n drieën door het bos dat toen ook al om de school lag. “Ik heb onze wandelingen en gesprekken altijd onthouden en daar wilde ik u voor bedanken”. Deze leerling,  ik zal hem Peter noemen, is nu verpleegkundige in een ziekenhuis voor psychiatrische patiënten in Stockholm. Het gaat heel goed met hem . Ik had er destijds geen digibord, tablet of chromebook voor nodig.

Het belang van e-learning, blended learning, opbrengstgericht en passend onderwijs IGDI en 21st Century Skills zijn belangrijk. Natuurlijk zijn ze dat.

Maar laten we alstublieft niet vergeten dat we ook pedagoog moeten zijn. Dat is ook ons vak! En  een prachtig vak!

 

0 Comments



Leave a Reply.

    Archief

    November 2015
    September 2015
    July 2015
    May 2015
    April 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014

    RSS Feed

  • Home
  • Duurzaam veranderen
  • Interim
  • Advies
  • Wie is
  • Contact
  • New Page