BUREAU BETER ONDERWIJS
  • Home
  • Duurzaam veranderen
  • Interim
  • Advies
  • Wie is
  • Contact
  • New Page
nl.linkedin.com/pub/riemer-kramer/7/103/545/

John Hattie? Wie is dat? 

7/12/2014

0 Comments

 
Vandaag is een druilerige 'na-Sinterklaasdag' en die nodigde uit om achter de PC mijn website verder in te richten. Ik heb er een tab: 'onderwijsblog' aan toegevoegd. Een Blog-pagina, waar ik al een tijd zin in heb. Er zullen quotes van onderwijs-goeroes op komen te staan, statements over goed onderwijs en eigenwijze ideeën over effectief leiding geven. Geen idee nog of die pagina wordt gelezen, maar in elk geval dwing ik mezelf om blijvend scherp te zijn over de effecten van goed onderwijs en kritisch te zijn op mijn eigen strategieën en interventies.

Vandaag dus de eerste  post met de titel:

John Hattie? Wie is dat?  

Het is verwonderlijk dat er op scholen zo weinig wordt gesproken over de resultaten van het meta-onderzoek van John Hattie. Ik betwijfel zelfs of schoolleiders en leerkrachten hem en zijn meta-onderzoek over de werkelijke effecten op goed onderwijs überhaupt kennen. We blijven immers onze onderwijskwaliteit verdedigen met  'wij hebben kleine klassen!' , terwijl uit het grootste onderzoek naar de effecten op onderwijs blijkt dat het effect van kleinere groepen er nauwelijks toe doet? En immers: nog steeds laten we soms kinderen een jaar opnieuw doen, omdat dat 'beter voor hen zou zijn', terwijl uit dat onderzoek klip en klaar blijkt dat het een negatief effect heeft? "It's probably the most systematic negative thing that we do in education" stelt Hattie.


Maar waarom blijven we dat dan toch doen? De leerling vindt het vreselijk, ouders vinden het absoluut niet leuk, maar de leerkracht beargumenteert de maatregel met: "Als ik die leerling langer onder mijn hoede in mijn groep zou kunnen houden, dan zou ik de problemen kunnen oplossen!" "Met hetzelfde onderwijsprogramma, met dezelfde aanpak waarmee je het in een heel jaar niet hebt gered?", vraagt Hattie zich af....

Net als huiswerk leren maken...Moeten ze toch leren voor als ze naar het voortgezet onderwijs gaan? Nee! Kinderen leren door interactiviteit met hun medeleerlingen en vooral door interactiviteit met hun leerkracht.Niet door alleen op hun kamer te zitten met huiswerk.

Niet doen dus!

We moeten ons richten op de maatregelen en acties die er wel toe doen. De zaken die bovengemiddeld positief effect hebben op het leren. 

Oké: Eerlijk zijn: wie kent de top 10 van effectief onderwijsgedrag? 
Ik durf te veronderstellen dat nog geen kwart van de onderwijs-professionals zo'n lijstje zou kunnen maken. 


Het wordt tijd dat binnen de uren 'deskundigheidsbevordering' die ons jaarlijks ter beschikking staan, John Hattie voor in elk geval 50% verplichte kost wordt. 


0 Comments



Leave a Reply.

    Archief

    November 2015
    September 2015
    July 2015
    May 2015
    April 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014

    RSS Feed

  • Home
  • Duurzaam veranderen
  • Interim
  • Advies
  • Wie is
  • Contact
  • New Page