Informatie onderwijs-ontdekkingsreis
Seoul - Zuid-Korea
najaar 2020
Seoul - Zuid-Korea
najaar 2020
Bureau Beter Onderwijs (BBO) organiseert samen met Seoul National UNiversity of Education in het najaar van 2020 een onderwijs-inspiratiereis naar Seoul-Zuid-Korea.
Bureau Beter Onderwijs staat voor onderwijskundige knowhow en een op praktijkervaring gebaseerde kennis van het Zuid-Korea, haar cultuur en gebruiken en heeft uitstekende ingangen tot het Zuid Koreaanse onderwijs.
Het Zuid-Koreaanse onderwijs staat in meerder opzichten in de belangstelling:
De opbrengsten zijn hoog, de leerkrachten worden uitstekend betaald en zijn universitair opgeleid en de grote IT bedrijven zoals Samsung, ontwikkelen belangwekkende onderwijsinnovaties. Een groep (community)van maar liefst 180.000 basisschoolleerkrachten die zich ‘Indie School’ noemen, spannen zich ip vrijwillige basis in om de opleiding van leraren te optimaliseren en het onderwijs in Zuid-Korea te verbeteren. Tijdens de reis zullen we in de gelegenheid zijn die inspanningen in de praktijk te zien.Maar er is ook reden om kritisch naar sommige aspecten van het onderwijssysteem te kijken. Zuid-Koreaanse leerlingen en studenten maken lange dagen en de druk om te presteren is erg groot. Vooral in het voortgezet onderwijs heeft dat soms tragische gevolgen.
Zuid-Korea heeft een lange en rijke geschiedenis en staat nog maar amper 70 jaar onder invloed van het westen. Voor 1950 was Korea een koninkrijk, dat na de Koreaanse oorlog uiteenviel in twee republieken: het communistische Noord-Korea en Zuid-Korea dat zich als land razendsnel als een economische grootmacht wist te ontwikkelen, voornamelijk onder invloed van de VS en Europa. Na de oorlog spanden alle Koreanen zich in om het land weer op de been te helpen en dat is meer dan uitstekend gelukt. Vanuit dat arbeidsethos meenden en menen de ouders van Koreaanse leerlingen dat de enige weg naar een goede toekomst en geluk, een academische graad is. Nadat die tendens begon te keren is ICT op scholen ingezet om vooruitgang en creatief toekomstgericht onderwijs te kunnen realiseren. Zuid-Korea is het land waar sprake is van een werkelijke informatierevolutie. Het is een stuwende kracht achter de huidige economie.
Op deze reis laten we de deelnemers kennismaken met alle facetten van het Zuid-Koreaanse basisonderwijs. We bezoeken basisscholen, we zijn te gast op de Teachers University en bezoeken een door de academie beheerde praktijk-basisschool. We gaan in gesprek met docenten en studenten over hun vak en hun opleiding. Zoals gezegd ontmoeten we onderwijsvernieuwers en natuurlijk presenteert de overheid haar visie en worden we als gasten verwelkomd bij officiële briefings. Maar we gaan ook ragen over de grote prestatiedruk en de lange schooluren die kinderen in en buiten de school maken niet uit de weg. We proberen het verschil met het Nederlandse onderwijs vanuit het historisch culturele achtergrond van de Koreanen te begrijpen en we verwonderen ons over uitgangspunten die voor ons minder snel te begrijpen zullen zijn.
De mensen van Zuid Korea zijn gepassioneerd als het gaat om hun streven naar perfectie en het bereiken van het allerbeste. De organisatie en de opening- en sluitingsceremonie in Pyeongchang hebben ons dat duidelijk laten zien. Zuid-Korea wordt wel eens als een ‘hype-sensitieve samenleving’ gekarakteriseerd. Wanneer men warmloopt voor een innovatie, dan wordt die vernieuwing ook snel en met passie en inzet omarmd. Dat geldt ook voor onderwijsvernieuwing. De Zuid-Koreaanse onderwijsspecialisten zullen daarom graag naar de suggesties van hun Nederlandse collega’s willen luisteren en ze zijn nu al enthousiast om een tegenbezoek af te leggen
Geen pasklare opbrengst in hapklare brokken dus op deze reis, maar wel een onvergetelijke ervaring en een ontdekkingsreis waar we de kans hebben om onderwijs te bekijken vanuit een totaal ander perspectief. Omdenken dus en genieten van een onvergetelijke onderwijsstudiereis, waarbij de royale bijvangst ook de bruisende Koreaanse cultuur van de Aziatische wereldstad Seoul zal zijn.
* Voorlopige data
Bureau Beter Onderwijs staat voor onderwijskundige knowhow en een op praktijkervaring gebaseerde kennis van het Zuid-Korea, haar cultuur en gebruiken en heeft uitstekende ingangen tot het Zuid Koreaanse onderwijs.
Het Zuid-Koreaanse onderwijs staat in meerder opzichten in de belangstelling:
De opbrengsten zijn hoog, de leerkrachten worden uitstekend betaald en zijn universitair opgeleid en de grote IT bedrijven zoals Samsung, ontwikkelen belangwekkende onderwijsinnovaties. Een groep (community)van maar liefst 180.000 basisschoolleerkrachten die zich ‘Indie School’ noemen, spannen zich ip vrijwillige basis in om de opleiding van leraren te optimaliseren en het onderwijs in Zuid-Korea te verbeteren. Tijdens de reis zullen we in de gelegenheid zijn die inspanningen in de praktijk te zien.Maar er is ook reden om kritisch naar sommige aspecten van het onderwijssysteem te kijken. Zuid-Koreaanse leerlingen en studenten maken lange dagen en de druk om te presteren is erg groot. Vooral in het voortgezet onderwijs heeft dat soms tragische gevolgen.
Zuid-Korea heeft een lange en rijke geschiedenis en staat nog maar amper 70 jaar onder invloed van het westen. Voor 1950 was Korea een koninkrijk, dat na de Koreaanse oorlog uiteenviel in twee republieken: het communistische Noord-Korea en Zuid-Korea dat zich als land razendsnel als een economische grootmacht wist te ontwikkelen, voornamelijk onder invloed van de VS en Europa. Na de oorlog spanden alle Koreanen zich in om het land weer op de been te helpen en dat is meer dan uitstekend gelukt. Vanuit dat arbeidsethos meenden en menen de ouders van Koreaanse leerlingen dat de enige weg naar een goede toekomst en geluk, een academische graad is. Nadat die tendens begon te keren is ICT op scholen ingezet om vooruitgang en creatief toekomstgericht onderwijs te kunnen realiseren. Zuid-Korea is het land waar sprake is van een werkelijke informatierevolutie. Het is een stuwende kracht achter de huidige economie.
Op deze reis laten we de deelnemers kennismaken met alle facetten van het Zuid-Koreaanse basisonderwijs. We bezoeken basisscholen, we zijn te gast op de Teachers University en bezoeken een door de academie beheerde praktijk-basisschool. We gaan in gesprek met docenten en studenten over hun vak en hun opleiding. Zoals gezegd ontmoeten we onderwijsvernieuwers en natuurlijk presenteert de overheid haar visie en worden we als gasten verwelkomd bij officiële briefings. Maar we gaan ook ragen over de grote prestatiedruk en de lange schooluren die kinderen in en buiten de school maken niet uit de weg. We proberen het verschil met het Nederlandse onderwijs vanuit het historisch culturele achtergrond van de Koreanen te begrijpen en we verwonderen ons over uitgangspunten die voor ons minder snel te begrijpen zullen zijn.
De mensen van Zuid Korea zijn gepassioneerd als het gaat om hun streven naar perfectie en het bereiken van het allerbeste. De organisatie en de opening- en sluitingsceremonie in Pyeongchang hebben ons dat duidelijk laten zien. Zuid-Korea wordt wel eens als een ‘hype-sensitieve samenleving’ gekarakteriseerd. Wanneer men warmloopt voor een innovatie, dan wordt die vernieuwing ook snel en met passie en inzet omarmd. Dat geldt ook voor onderwijsvernieuwing. De Zuid-Koreaanse onderwijsspecialisten zullen daarom graag naar de suggesties van hun Nederlandse collega’s willen luisteren en ze zijn nu al enthousiast om een tegenbezoek af te leggen
Geen pasklare opbrengst in hapklare brokken dus op deze reis, maar wel een onvergetelijke ervaring en een ontdekkingsreis waar we de kans hebben om onderwijs te bekijken vanuit een totaal ander perspectief. Omdenken dus en genieten van een onvergetelijke onderwijsstudiereis, waarbij de royale bijvangst ook de bruisende Koreaanse cultuur van de Aziatische wereldstad Seoul zal zijn.
* Voorlopige data